לצערנו, יוזמת פִּלְפֵּל לא הצליחה להתממש כיוון שהתנאים שמציב משרד החינוך מנוגדים לעצם הרעיון העומד מאחורי היוזמה.

השארנו את האתר על כנו כיוון שהורים ומורים עדיין מוצאים עניין ברעיונות שבו, אך כל המידע באתר מתייחס ליוזמה המקורית, שאינה רלוונטית עוד.

בלוג הוראה יצירתית עם פלפל

לפי תפישתי ותפישת פִּלְפֵּל, כל פעילות מעניינת היא פעילות מלמדת. העולם וכל אשר בו מרתק, וכולו רלוונטי לחיי כולנו. כאשר מצליחים לראות ולהראות זאת, נוצרת בהכרח למידה: סקרנות אמיתית היא מדבקת.

בבלוג אוסף רעיונות, מהדמיון ומהרשת, המעודדים את הילדים ללכת אחר רעיונותיהם, לחקור ולממש אותם; להתעניין בכל הקורה סביבם, ולא להגביל עצמם לתחומים צרים; לגלות עצמאות, יזמות וגם עקשנות, שבלעדיה אין הישג, גילוי או המצאה.

מוזמנים להגיב, להעיר, לשתף, ולהוסיף רעיונות משלכם!
אדוה

משחק אטומים

מבנה האטום - משחק ילדים:

כל שחקנ/ית הוא אטום. על מרכז הגוף - "גרעין האטום" - מדביקים נייר דביק עם ציון מספר הפרוטונים (עם ציון "פלוס" לידם) בגרעין, כל ילד לפי בחירתו; כדאי לבדוק מהו היסוד המתאים, לפי מספר הפרוטונים שנבחרו, או להיפך (אולי ירצו הילדים "להיות" אטומי חמצן, למשל, או הליום, אותו הם מכירים מבלונים, וכן הלאה). מספר הנייטרונים אינו חשוב למשחק, כדאי רק לרשום אותם על פתק הפרוטונים, כדי להזכיר שגם הם נמצאים בגרעין.

בצידי השרוולים מדביקים "אלקטרונים": פיסות ארוכות וצרות - בצורת מינוס - של דבק ספוג דו-צדדי. כל אחד בוחר כמה אלקטרונים יישא האטום שלו.

לסיום ההכנות, כל אחד בודק כמה פרוטונים וכמה אלקטרונים יש לו, ולפיכך - איזה מטען חשמלי יש לו: חיובי, שלילי או נייטרלי. יש לזכור שבעלי המטען החשמלי השלילי (או החיובי) מתרחקים אלה מאלה, ובעלי המטען החשמלי ההפוך (שלילי וחיובי) "נמשכים" אלה לאלה.

עכשיו מתחילים לרוץ. כשנפגשים, אפשר לחכך שרוולים ולתת ל"אלקטרונים" לעבור משרוול לשרוול (בזכות הדבק הדו-צדדי), כלומר מאטום לאטום. יש להמשיך ולעקוב אחר המטען החשמלי, המשתנה עקב מעברי האלקטרונים.

צחוקים והנאה רבים מובטחים, אך גם הבנה הולכת וגדלה של מבנה האטום ומקור המטען החשמלי שיש או אין לו. אטום מימן חמוד בן שבע החליט להצמד לאטום-אמא לריצה משותפת, וכך הופיעה גם "מולקולה" במשחק; או, בלשונו של הפלפלון: הפכנו ל"דרקולה"!

* משחק נחמד אחר הופך את כל המשתתפים לאלקטרונים, המקיפים את ה"גרעין" (מתנדב שלא רץ/ גזע עץ/ כסא...) במסלולים לפי בחירתם, ומשתדלים שלא להתנגש אלה באלה. זו הזדמנות להזכיר שמסלולי האטומים אינם בהכרח עגולים או אליפטיים, ויכולים להיות "משונים" למדי.

2 comments:

  1. משחק מצוין, כשלמדתי את הנושאים האלה בעבר לא הבנתי כלום וחבל שלא היו משחקים כאלה בזמני. לפחות הילדים שלי ייהנו מחשיבה קצת יותר יצירתית בזמנם.

    השבמחק
  2. תודה אורנית!
    היצירתיות בהוראה אינה תלוית-תקופה, היא זמינה תמיד וצריך רק להשתמש בה...

    השבמחק